Kursy walut
NBP 2019-02-18
USD 3,8286 -0,10%
EUR 4,3317 +0,17%
CHF 3,8150 +0,18%
GBP 4,9437 +0,68%
Wspierane przez Money.pl

 

Odpowiedzi na często zadawane pytania

Jaka jest kara za niezgłoszenie pracownika do ZUS w terminie?

Według prawa, ZUS może ukarać osobę zobowiązaną do płacenia w imieniu pracownika składek karą grzywny w wysokości do 5000 zł. Kara jest zależna od wielu czynników, w tym np. jak długo się spóźniliśmy. W przypadku niedużych spóźnień ze zgłoszeniem pracownika, ZUS z reguły nie wyciąga konsekwencji. Należy jednakże pamiętać o 7 dniowym terminie, w którym należy zgłosić nowego pracownika.

Jak małżonkowie mogą rozliczyć ulgę na dziecko?

Ulgę na dzieci rozliczamy poprzez dołączenie załącznika PIT/O w zeznaniu podatkowym rocznym. W przypadku wniosków składanych przez małżeństwa, wymagany jest jeden załącznik, wspólny dla zeznania. Wniosek o ulgę mogą dołączyć jedynie osoby, które pełniły władzę rodzicielską lub były opiekunem prawnym dziecka. Kwota jest zależna od liczby dzieci - na czwarte i kolejne dziecko ulga wynosi aż 2700 zł.

Do kiedy mogę wybrać formę opodatkowania?

Formę opodatkowania można wybrać najpóźniej do 20-ego stycznia roku podatkowego. Gdy termin wypada np. w sobotę, to możliwość składania wniosku automatycznie przedłuża się do pierwszego kolejnego dnia roboczego. W celu zmiany formy opodatkowania wypełnia się wniosek o zmianę wpisu w formularzu CEIDG, który następnie przedkłada się do odpowiedniego Urzędu Skarbowego.

Czy zawieszając działalność gospodarcza mam obowiązek prowadzić podatkowa księgę przychodów i rozchodów?

Tak, według prawa zawieszenie działalności nie zwalnia z prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wynika to z faktu, że mimo ogłoszenia zawieszenia, przedsiębiorca nadal może prowadzić czynności, które należy do księgi wpisać, jak np. otrzymywanie przychodów z odsetek bankowych. Niektóre wydatki poniesione w czasie zawieszenia mogą wliczyć się w koszty uzyskania przychodów lub zabezpieczających ich źródło (jak np. opłaty za media czy czynsz za wynajem).

Jak szybko mogę uzyskać informacje dotyczące wysokości podatków?

Wysokość stawki opłat jest zależna od wyboru formy opodatkowania. Przedsiębiorca może opłacać składki według m.in. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych czy według skali podatkowej lub podatku liniowego. Nie mając odpowiedniej wiedzy, czasami trudno jest obliczyć odpowiedni podatek dochodowy. Nasze biuro rachunkowe świadczy pomoc w takich sytuacjach - po uzyskaniu wstępnych informacji, jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi dotyczącej wysokości opłat.

W jaki sposób wyceniane są usługi księgowe i kadrowo-płacowe?

Ceny za usługi księgowe zależą głównie od rodzajów ewidencji księgowej oraz prowadzonej działalności. Ponadto, brana pod uwagę jest liczba dokumentów, dostawców oraz odbiorców. Na naszej stronie internetowej mogą Państwo wypełnić przygotowany formularz, który pozwoli nam na wyliczenie cen. Zachęcamy również do zadzwonienia do naszego biura w celu uzyskania szczegółów.

Jak zarejestrować Sp. z o.o.?

Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością można zarejestrować na dwa sposoby:

  • przez Internet, za pomocą systemu eKRS - w tym przypadku dokumenty należy podpisać za pomocą podpisu Profilu Zaufanego lub elektronicznego,
  • tradycyjnie, składając odpowiednie wnioski i dokumenty do sądu rejestrowego, który znajduje się najbliżej miejsca głównej siedziby spółki.
Czy nie stracę kontroli nad księgowością i informacją finansową?

Przedsiębiorca ma pełną kontrolę nad księgowością swojej firmy powierzonej biuru rachunkowemu. Dokumenty mogą być okazywane zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej i wgląd do danych nie jest w żaden sposób ograniczany. Zatrudnienie biura rachunkowego jest bezpiecznym odciążeniem od czasochłonnych obowiązków dotyczących rozliczeń.

Kto odpowiada za błędy popełnione przez biuro rachunkowe?

Za błędy księgowe odpowiada przedsiębiorca, mimo korzystania z usług biura rachunkowego. Najczęściej pomyłki są niewielkie i podlegają karze grzywny lub mandatowi. W przypadku nierzetelnego wykonywania obowiązków powierzonych podmiotowi księgowemu, istnieje możliwość wszczęcia tzw. regresu. Przedsiębiorca według tego prawa może domagać się zwrotu poniesionych kosztów, które najczęściej zwracane są z polisy ubezpieczeniowej OC biura rachunkowego.

Czy muszę wysyłać deklaracje do urzędu skarbowego i do ZUS?

Deklaracje do urzędu skarbowego i ZUS muszą być dostarczane przez samego przedsiębiorcę lub przez biuro rachunkowe działające w jego imieniu. Do odpowiednich urzędów przekazywane są deklaracje podatkowe, sprawozdania finansowe i wszelkie inne, niezbędne dokumenty. Deklaracje do ZUS-u i urzędu skarbowego (jak np. JPK_VAT) należy wysyłać każdego miesiąca działalności firmy, co może być bardzo czasochłonne. Warto więc zatrudnić doświadczone i profesjonalne biuro rachunkowe, które będzie to wykonywało za nas.


 
 

 

 

Ważne linki

Tu znajdziesz linki do stron z przepisami i innymi artyku łami zwi±żanymi z podatkami, VAT, PIT, CIT, CAT

 

 

 

Jak do nas trafić

W tymmiejscu znajdziecie Państwo
mapę która pozwoli znaleĽć nas,
oraz drogę do naszej siedziby.

 
Biuro rachunkowe Adler -
ul. Marcelińska 86, 60-324 Poznań
- tel: 533-321-741, 501-860-587 e-mail: info@biuroadler.pl